Dat kan (veel) beter. Dat weten we allemaal als we naar buiten willen en vertrouwen op een meteo app. De metingen op het moment zelf kloppen vaak al niet, laat staan de verwachtingen voor de komende uren en dagen. Het gaat hier om informatie die ook een basis is voor weerwaarschuwingen. Ook de nabewerkte waarnemingen achteraf laten nog te wensen over, vooral in de uithoeken van het land, zoals bijvoorbeeld in Zuid-Limburg. Dit artikel geeft een uitleg van het verzamelen van de gegevens en waar dat eenvoudig veel beter kan.
Praktijk
Bij de evaluatie van de juli 2021 ramp in Zuid Limburg was dat de real-time radardata totaal onbruikbaar was. Die data is van belang om een prognose te kunnen maken van de afvoer van de Geul en de mogelijke gevolgen daarvan. Bij een snelstromende rivier heb je een paar uur de tijd om noodmaatregelen te treffen. Een goede/slechte prognose kan het verschil maken tussen leven en dood.
In 2023 en 2024 zijn een aantal zware/extreme buien gevallen in Zuid-Limburg gevallen met enorme wateroverlast in oa Maastricht, Valkenburg en Meerssen. De radardata van een aantal buien hebben we gecontroleerd met grondregenmeters.
De verschillen tussen radar en regenmeter zijn enorm. Dat heeft enerzijds te maken met de ligging van Zuid-Limburg ver van de radarstations in Herwijnen en Den Helder, maar anderzijds ook met het feit dat de radardata voor heel Zuid-Limburg vooral afgestemd wordt op maar 1 automatisch grondstation op Maastricht-Aachen airport in Beek.
Gemeenten en waterbeheerder hebben betrouwbare radardata nodig om de ruimtelijke impact van extreme buien goed te kunnen begrijpen, als basis voor het treffen van maatregelen om overlast te voorkomen/beperken.
KNMI netwerk
Radardata
Crowdsourcing
Hoe kan het beter